ANA (Yatay) MENÜ

Bisiklet > Bisiklet Seçimi



Bisiklet Seçimi


1) Öncelikle hangi tür bisiklet istediğinize karar verin

Sadece arazide kullanacaksanız 26 inç teker çapında, ön süspansiyonlu dağ bisikleti (mtb- hardtail) ile başlayabilirsiniz.

Şehir ve hafif arazi karma kullanımı için mtb vites grubu ve biraz kalın (1,6~2,0 inç) lastik ile -bulmak zor olsa da- süspansiyonsuz bisiklet,

Sporcu iseniz ve asfaltta hız yapmak amacındaysanız yol bisikleti öneririm. Yol bisikletleri, lastikleri ince ve yüksek basınçlı olduğundan görece konforsuzdur. Yük taşımaz, mazgallara çok  dikkat etmeniz gerekir ve vites sistemi özellikle yokuşlarda güç gerektirir. Temel özellikleri hafif ve hız yapmaya elverişli olmalarıdır. 

Bu üç temel türün farklı çeşitleri ve ara formları da (hybrid, downhill, fixie, fat bike, cyclocross vs.) var.
Katlanır bisikletler ise şehir bisikletçileri, bisikletini muhafaza edecek yeri olmayanlar ya da başka yerlere de kolayca götürüp kullanmak isteyenlere göz kırpıyor. 

Üst sınıf kilitli süspansiyon kullanmış biri olarak kendi tarzım doğrultusunda süspansiyon önermiyorum. Jant, kadro gibi rijit parçaları ve eklemlerinizi görece koruduğu, konfor sağladığı yadsınamaz. Ancak basitlik ilkeme aykırı olmakla birlikle bakım/arıza olasılığı, fazladan ağırlık ve  maddi bedel dezavantajları var. Süspansiyonun kilidi yoksa pedal gücünün bir kısmını emer.

26 inç teker çapında, süspansiyonsuz ön maşalı, kaliteli donanımı olan bisiklet bulmak zor; istemeseniz de 28 inç teker çapına yöneliyorsunuz. 26 inç tekerli bisikletlerin lastik, jant, kadro vs. yedek parçaları çok daha yaygın ve seçeneği fazla. Ayrıca ağırlık avantajları var. 

2) Kadro Boyuna Dikkat Edin

Bisikletin kadrosu (iskeleti) boyunuza uygun ölçüde olmalıdır. Boyunuza göre farklı tür/kullanım amacındaki bisikletlerin kadro boyu da farklı olacaktır. Üreticiler artık aynı model için farklı kadro boyları üretiyor.1,83 m. boyundayım ve 56 cm. kadro boyuna sahip bir şehir bisikleti kullanıyorum. Basit bir araştırma sonrasında bisiklet türüne göre boyunuza uygun olanı mümkünse deneyerek seçin. Satıcılara pek güvenmeyin; stoğunda olanı satmak isteyebilirler.

3) Disk Fren Tercih Etmeyin

Islak koşullarda fren gücünü korumalarına, uzun vadede jant yanağını koruyup hidrolik olanların parmak konforu sağlaması avantajlarına karşı görece ağır, pahalı, disk yamulma problemi sonucu ses yapması ve bakım/ayarı pratik olmayan çok hassas düzenekler olması sebebiyle önermiyorum.
Kaliteli üst sınıf bisikletlerde jant freni olan V fren seçeneğinin olmayışı üzücüdür.

4) Bagajı/çamurluğu yapımı û  da en azından kadrosunda bağlantı noktaları olmalı

Dağ bisikletlerine yakışmadığı kanaatindeyim. Yükümü taşıyan bagaj demirlerim ile şehirde yerlerdeki Lama izi, su birikintisi vs.den kıyafetlerimi kısmen de olsa koruyan çamurluklarımdan memnunum.

5) Patlamaya Dayanıklı Dış Lastik Kullanın

Benim gibi her yere bisikletle gidiyorsanız hem daha uzun ömürlü (binlerce km.) hem de patlamaya dirençli dış lastikler tercih edin; alırken biraz üzülseniz de uzun vadede memnun kalırsınız. Bu tür lastik kullanıyor olmak lastiğin patlamayacağı anlamına gelmez; risk önemli ölçüde azalır. Lastiğin içine sıkılan patlak önleyici sıvıları tavsiye etmiyorum.

6) Jant Telleri

Giriş ve orta sınıf bisikletlerde jant telleri seyrek (24~28 adet) olanları tercih etmeyin. Standart örüm, 32 telli ve çift kat jant sağlamlık açısından uygun seçim olacaktır.

7) Vites Sistemi (vites makinesi/kolu, dişli) Önemli

Yol bisikleti haricinde kesinlikle mtb grubu vites öneriyorum. Vites sayısı arttıkça incelen zincirler, hafifleyen malzemeler ile performans artsa da malzeme ömrü kısalıyor. Düzen, her üretimde olduğu gibi bu sektörde de cazip ve sözde akılcı gerekçelerle malzeme ömrünü kısaltıp tüketimi arttırmayı hedefliyor.

En üst modeller profesyoneller için olup orta-üst sınıf donanım tercih etmenizi öneririm. Görece uzun ömürlü, kullanması çok keyifli, sorunsuzdur. Halen 3x9 mtb vites grubu (ayna:22,32,44 ; ruble:11-32) kullanıyorum.

8) Profesyonel Değilseniz Kendinizi Kapitalizme Kaptırmayın

Kapitalizm bisiklete de el atmış durumda. Wireless vites mi olur! Elektrikli bisiklet, bisikletin ruhuna aykırıdır. Bu faaliyetten para kazanmıyorsanız karbon ya da titanyum parçalara, en üst sınıf vites/fren donanımlarına ihtiyacınız olmaz.

9) Aksesuar vs. İçin de Bütçe Gerekecektir.

İlk günden beri hiç eksik etmediğim,
-Hafif kaza anında en önemli unsur olan kask
-Sürekli koruyucularım olan fosforlu yelek ve gözlük
-Mutlak aksesuarlar olan zil ve kilit,
-Ön/arka aydınlatma lambaları haricinde
Düşme anında ilk refleksiniz sonucu avuç içlerinizi koruyacak eldiven, her an ihtiyaç duyabileceğiniz mobil tamir takımı (pompa, yama/alyan takımı, yedek iç lastik vs.), çanta, suluk, tamir aletleri, bisiklete özel kıyafetler içinde bütçe ayırmalısınız.

Halen 28’’ tekerlekli, arka bagajı haricinde kısmen kendi yaptığım, yükümü dengeli taşımamı sağlayan ön bagajı da olan mtb vites sistemine sahip bir şehir bisikleti kullanıyorum. Şehir içi haricinde yolu olmayan arazilerde ve şehirler arası yollarda da epey mesafe katettim.

"Bisiklete o kadar para mı verilir?" vs. rahat/para düşkünü söylemlerini umursamayın. Kullanım masraflarınız çok az olduğu gibi karbon ayak iziniz de bir nebze azalır.