Bisiklet Aksesuarı Seçimi
Bisikletinize ekstra eklediğiniz donanım/aksesuarlara dair 10
ar, 100 er gramların nihayetinde toplanarak ilave birkaç kg. ağırlık oluşturması
işten bile değildir. Bu farkı özellikle yokuşlarda kolaylıkla hissedersiniz. Zorunlu
olmayan aksesuarları kullanmamanızı ve genel olarak kaliteli ürünler tercih
etmenizi öneririm.
AYNA
Gidona monte, dış bükey olanlardan bir süre
kullandım. Bakarken karşı görüşünüz tamamen kesildiği için pek memnun
kalmadım. Hem karşıyı hem de arkadan geleni aynı anda görme imkanı olan kask
aynaları kesinlikle daha kullanışlı. Tüm çeşitlerde ayna alanı küçük olduğundan
geceleri mesafe algınız olmaksızın sadece arkadan gelenin ışığı görülüyor; dolayısı ile geceleri fayda
sağladığını söyleyemem. Kask aynasının ise kaskı çıkarıp bir yere koyduğunuzda
ya da astığınızda açı ayarı kolayca bozuluyor.
Nihayetinde ayna kullanmayı bıraktım. Bisiklet kullanırken kesinlikle kulaklık kullanmıyor, kafamı yana çevirerek arkadan geleni fark etmeye çalışıyorum.
Nihayetinde ayna kullanmayı bıraktım. Bisiklet kullanırken kesinlikle kulaklık kullanmıyor, kafamı yana çevirerek arkadan geleni fark etmeye çalışıyorum.
ÇANTA
Gidon Çantası
Telefon, cüzdan, gözlük kabı, bozuk para, dışarıdan aldığım/yanımda
götürdüğüm ufak tefek malzemeler ile
poşetlerimi (alışverişlerimde poşet almıyor, kendi poşetimi kullanıyorum) vs.
muhafaza ettiğim gidon çantası mutlak aksesuarım haline geldi. Bisikletten
uzaklaştığımda ise click sistemi sayesinde kolayca bisikletten ayırıp normal
çantaymış gibi omzuma takıp yanımda götürüyorum.
İlk önce Ibera marka kullandım. Formu bozulmaya ve küçük gelmeye başlayınca 2014 yılında -halen memnuniyetle kullandığım- Ortlieb'i aldım. Ortlieb’in çıkarılabilir iç separatörü pek kullanışlı değil. Kapak mıknatısları kuvvetli olduğundan mıknatıslarının üstüne musluk contası yapıştırmanızı öneririm. Alternatif olarak ise muadil kalitedeki Vaude markasını tavsiye edebilirim.
İlk önce Ibera marka kullandım. Formu bozulmaya ve küçük gelmeye başlayınca 2014 yılında -halen memnuniyetle kullandığım- Ortlieb'i aldım. Ortlieb’in çıkarılabilir iç separatörü pek kullanışlı değil. Kapak mıknatısları kuvvetli olduğundan mıknatıslarının üstüne musluk contası yapıştırmanızı öneririm. Alternatif olarak ise muadil kalitedeki Vaude markasını tavsiye edebilirim.
Sele Altı Çanta
Yedek iç lastik, levye, yama, alyan anahtar vs. tamir
malzemelerimi muhafaza ettiğim iki katlı Scott marka sele altı çantamdan
memnunum. Bu çantalar seleyi öne kaydırma limiti getirmesi ve sele borusuna
monte arka lambalar açısından sorun olabiliyor.
Gidon veya sele altı yerine alternatif olarak çokça seçeneği
olan kadro çantası kullanımı da oldukça yaygın. Küçük olmaları ve bisikletten
uzaklaşırken yanında gezdirmesi tuhaf olabileceği için tercih etmiyorum.
Tur Çantası
Uzun yolda malzemelerimi taşımamı sağlayan, su geçirmez,
Ortlieb marka çanta takımı kullanıyorum. Malzemeleri çuvala doldurur gibi
dolduruyor üstten ağzını kendi içine kıvırarak dışarıdan kendi kayışları ile kapatıp klick sistemi ile bagaj çubuklarına
sabitliyorsunuz. Pek kullanışlı olmaması ve basit oluşuna rağmen bazı ince detayları ve malzeme kalitesi açısından Ortlieb markasını tavsiye edebilirim. Alternatif olarak yine aynı kalitedeki Vaude markasını önerebilirim.
Tur çantası yerine bisikletin yükünü azaltan, çok daha fazla
yük taşıyabilen römork da düşünülebilir. Ancak bisikletleri bazen otobüs
bagajına koyma ihtiyacımız oluyor. Otobüse bisikleti bile zor kabul ettirirken
römork kullanmak pek akılcı olmayacağı ve çok yüküm olmadığı için römork tercih etmedim.
IŞIK
Bisikletliler, akşam ya da gece bisiklet kullanmak durumunda
kalabiliyor. Bu durumda ön ve arka ışıklar mutlak aksesuar haline geliyor.
Benimki gibi bisikletinizin ön teker göbeği dinamolu değilse
pilli ve usb şarjlı olmak üzere iki seçeneğiniz var. Güneş enerjili olanların pek
yaygın/yeterli olmadığı kanaatindeyim.
Şarjlı pil kullanarak hem ön hem de arka lambada pilli model
tercih ediyorum. Usb şarjlıların entegre pillerinin de tüm piller gibi doldurup
boşalmasına dair bir çevrim ömrü var. Pilli modellerde çevrim ömrü biten pili değiştirme
imkanı oluyor.
Birçok marka ön far kullandım. Ağırlık, aydınlatma ve pil ömrünü
göz önüne alarak nihayetinde 18650 tipi endüstriyel şarjlı pilli, ışık şiddeti
ayarlanabilen Fenix marka el fenerini gidon bağlantı aparatı ile ön far olarak son
derece memnuniyetle kullanıyorum.
Arka lamba konusunda mtb bisikletten vazgeçtikten sonra
yükün ışığa engel olması sebebiyle sele borusuna monte lambalardan vazgeçip
bagaj demirine bağlanan lamba kullanmaya başladım. Bagaj lambası seçenekleri son
derece kısıtlı. Ssun marka arka lambam mükemmel olmasa da tavsiye edebilirim.
Son olarak acil durumlar için, düğme pil ile çalışan, Skully marka,
minik kask lambam ise vazgeçmediğim ve tavsiye edeceğim
bir aksesuar.
KM. SAATİ
Kablolu ile başlayıp Blackburn, Specialized ve sonunda
kablosuz Sigma marka km saatleri kullandım. Son
olarak yolun eğimi gösterecek nitelikte bir km. saati aldım. Şimdilerde ise kapitalist
bir oyuncak olarak görüyor ve sadece tura çıktığımda kullanıyorum.
KİLİT
Mutlak aksesuarım olan kilitte ağırlık ve güvenlik dengesi en
önemli etken. Şimdiye kadar genelde sıradışı anahtarlı modelleri tercih ettim. Spiral
kilitlerin can sıkıcı olduğu kanaatindeyim. Halen Scott marka, 1 kg civarında
ağırlığa sahip bir U kilit kullanıyorum. Dünya markası, kaliteli kilit almanızı
öneririm.
MATARA
Mtb bisiklet kullanırken hafifliği ve darbe dayanımı sebebiyle 0,5
lt, kapasiteli plastik türevi olanlardan kullandım.BPA vs. zararlı plastik içeriği
olmamasına dikkat etmenizi öneririm. Son kullandığım, Elite marka, termos özellikli mataram kaliteli olmasına rağmen su ısısını istediğim kadar muhafaza edemiyor ve
kullanmadığım zamanlarda buzdolabı haricinde koku yapıyordu. Şehir bisikletine geçmem
ile birlikte matara tutucuları değiştirerek su ihtiyacımı pet şişe kullanarak gidermeye
başladım.
Bisiklet turlarımda matara yerine tek kullanımlık pet şişe kullanarak doğaya verdiğim zararı, yerleşim yerleri dışında yol kenarına atılmış, mikro plastik adayı -mübalağasız- yüzlerce pet şişe arasından, turda tükettiğimin iki mislini toplayıp yanımda taşıyarak geri dönüşüme kazandırmak suretiyle bir nebze telafi etme gayretindeyim.
Bisiklet turlarımda matara yerine tek kullanımlık pet şişe kullanarak doğaya verdiğim zararı, yerleşim yerleri dışında yol kenarına atılmış, mikro plastik adayı -mübalağasız- yüzlerce pet şişe arasından, turda tükettiğimin iki mislini toplayıp yanımda taşıyarak geri dönüşüme kazandırmak suretiyle bir nebze telafi etme gayretindeyim.
MATARA TUTUCU
Mtb ve yol bisikleti için 0,5 lt.matara tutucu için çok
alternatif var. Bütçeniz dahilinde ağırlığını göz önüne alarak çokça seçeneği
olan bir markadan fazla düşünmeden bir model seçip alabilirsiniz.
Şehir bisikletine geçmem ile birlikte Topeak marka, 1,5 lt. pet şişeleri tutabilen bir model tercih ettim. Topeak, bisiklet sektöründe orta
kalitede ve çok ürün seçeneği/çözümü olan bir dünya markası. Bu modelin kaçınılmaz
sorunu ise ped şişeyi ağız kısmından tutan lastiğin kopması. Ayrıca ayarı sayesinde
her ebattaki 0,5 lt. matara ya da pet şişeyi tutabilen, görece ağır, yine
Topeak marka ikinci bir matara kafesi daha kullanıyorum.
ZİL
Zil de mutlak aksesuarım arasında. En önemli husus, sesi
ve kalitesi. Şimdikilerin sesi çocukluğumdaki ziller gibi çıkmıyor. Deneyerek
almanızı tavsiye ederim.