ANA (Yatay) MENÜ

Bisiklet > Malzeme Tecrübelerim > Aksesuar

Bisiklet Aksesuarı Seçimi


Bisikletinize ekstra eklediğiniz donanım/aksesuarlara dair 10 ar, 100 er gramların nihayetinde toplanarak ilave birkaç kg. ağırlık oluşturması işten bile değildir. Bu farkı özellikle yokuşlarda kolaylıkla hissedersiniz. Zorunlu olmayan aksesuarları kullanmamanızı ve genel olarak kaliteli ürünler tercih etmenizi öneririm.

AYNA

Gidona monte, dış bükey olanlardan bir süre kullandım. Bakarken karşı görüşünüz tamamen kesildiği için pek memnun kalmadım. Hem karşıyı hem de arkadan geleni aynı anda görme imkanı olan kask aynaları kesinlikle daha kullanışlı. Tüm çeşitlerde ayna alanı küçük olduğundan geceleri mesafe algınız olmaksızın sadece arkadan gelenin ışığı görülüyor; dolayısı ile geceleri fayda sağladığını söyleyemem. Kask aynasının ise kaskı çıkarıp bir yere koyduğunuzda ya da astığınızda açı ayarı kolayca bozuluyor.
Nihayetinde ayna kullanmayı bıraktım. Bisiklet kullanırken kesinlikle kulaklık kullanmıyor, kafamı yana çevirerek arkadan geleni fark etmeye çalışıyorum.

ÇANTA

Gidon Çantası
Telefon, cüzdan, gözlük kabı, bozuk para, dışarıdan aldığım/yanımda götürdüğüm ufak tefek malzemeler ile poşetlerimi (alışverişlerimde poşet almıyor, kendi poşetimi kullanıyorum) vs. muhafaza ettiğim gidon çantası mutlak aksesuarım haline geldi. Bisikletten uzaklaştığımda ise click sistemi sayesinde kolayca bisikletten ayırıp normal çantaymış gibi omzuma takıp yanımda götürüyorum.

İlk önce Ibera marka kullandım. Formu bozulmaya ve küçük gelmeye başlayınca 2014 yılında -halen memnuniyetle kullandığım- Ortlieb'i aldım. Ortlieb’in çıkarılabilir iç separatörü pek kullanışlı değil. Kapak mıknatısları kuvvetli olduğundan mıknatıslarının üstüne musluk contası yapıştırmanızı öneririm. Alternatif olarak ise muadil kalitedeki Vaude markasını tavsiye edebilirim.

Sele Altı Çanta

Yedek iç lastik, levye, yama, alyan anahtar vs. tamir malzemelerimi muhafaza ettiğim iki katlı Scott marka sele altı çantamdan memnunum. Bu çantalar seleyi öne kaydırma limiti getirmesi ve sele borusuna monte arka lambalar açısından sorun olabiliyor.

Gidon veya sele altı yerine alternatif olarak çokça seçeneği olan kadro çantası kullanımı da oldukça yaygın. Küçük olmaları ve bisikletten uzaklaşırken yanında gezdirmesi tuhaf olabileceği için tercih etmiyorum.

Tur Çantası

Uzun yolda malzemelerimi taşımamı sağlayan, su geçirmez, Ortlieb marka çanta takımı kullanıyorum. Malzemeleri çuvala doldurur gibi dolduruyor üstten ağzını kendi içine kıvırarak dışarıdan kendi kayışları ile kapatıp klick sistemi ile bagaj çubuklarına sabitliyorsunuz. Pek kullanışlı olmaması ve basit oluşuna rağmen bazı ince detayları ve malzeme kalitesi açısından Ortlieb markasını tavsiye edebilirim. Alternatif olarak yine aynı kalitedeki Vaude markasını önerebilirim.

Tur çantası yerine bisikletin yükünü azaltan, çok daha fazla yük taşıyabilen römork da düşünülebilir. Ancak bisikletleri bazen otobüs bagajına koyma ihtiyacımız oluyor. Otobüse bisikleti bile zor kabul ettirirken römork kullanmak pek akılcı olmayacağı ve çok yüküm olmadığı için römork tercih etmedim.

IŞIK

Bisikletliler, akşam ya da gece bisiklet kullanmak durumunda kalabiliyor. Bu durumda ön ve arka ışıklar mutlak aksesuar haline geliyor.

Benimki gibi bisikletinizin ön teker göbeği dinamolu değilse pilli ve usb şarjlı olmak üzere iki seçeneğiniz var. Güneş enerjili olanların pek yaygın/yeterli olmadığı kanaatindeyim.

Şarjlı pil kullanarak hem ön hem de arka lambada pilli model tercih ediyorum. Usb şarjlıların entegre pillerinin de tüm piller gibi doldurup boşalmasına dair bir çevrim ömrü var. Pilli modellerde çevrim ömrü biten pili değiştirme imkanı oluyor.

Birçok marka ön far kullandım. Ağırlık, aydınlatma ve pil ömrünü göz önüne alarak nihayetinde 18650 tipi endüstriyel şarjlı pilli, ışık şiddeti ayarlanabilen Fenix marka el fenerini gidon bağlantı aparatı ile ön far olarak son derece memnuniyetle kullanıyorum.

Arka lamba konusunda mtb bisikletten vazgeçtikten sonra yükün ışığa engel olması sebebiyle sele borusuna monte lambalardan vazgeçip bagaj demirine bağlanan lamba kullanmaya başladım. Bagaj lambası seçenekleri son derece kısıtlı. Ssun marka arka lambam mükemmel olmasa da tavsiye edebilirim.

Son olarak acil durumlar için, düğme pil ile çalışan, Skully marka, minik kask lambam ise vazgeçmediğim ve tavsiye edeceğim bir aksesuar.

KM. SAATİ

Kablolu ile başlayıp Blackburn, Specialized ve sonunda kablosuz Sigma marka  km saatleri kullandım. Son olarak yolun eğimi gösterecek nitelikte bir km. saati aldım. Şimdilerde ise kapitalist bir oyuncak olarak görüyor ve sadece tura çıktığımda kullanıyorum.

KİLİT

Mutlak aksesuarım olan kilitte ağırlık ve güvenlik dengesi en önemli etken. Şimdiye kadar genelde sıradışı anahtarlı modelleri tercih ettim. Spiral kilitlerin can sıkıcı olduğu kanaatindeyim. Halen Scott marka, 1 kg civarında ağırlığa sahip bir U kilit kullanıyorum. Dünya markası, kaliteli kilit almanızı öneririm.

MATARA

Mtb bisiklet kullanırken hafifliği ve darbe dayanımı sebebiyle 0,5 lt, kapasiteli plastik türevi olanlardan kullandım.BPA vs. zararlı plastik içeriği olmamasına dikkat etmenizi öneririm. Son kullandığım, Elite marka, termos özellikli mataram kaliteli olmasına rağmen su ısısını istediğim kadar muhafaza edemiyor ve kullanmadığım zamanlarda buzdolabı haricinde koku yapıyordu. Şehir bisikletine geçmem ile birlikte matara tutucuları değiştirerek su ihtiyacımı pet şişe kullanarak gidermeye başladım.

Bisiklet turlarımda matara yerine tek kullanımlık pet şişe kullanarak doğaya verdiğim zararı, yerleşim yerleri dışında yol kenarına atılmış, mikro plastik adayı -mübalağasız- yüzlerce pet şişe arasından, turda tükettiğimin iki mislini toplayıp yanımda taşıyarak  geri dönüşüme kazandırmak suretiyle bir nebze telafi etme gayretindeyim. 

MATARA TUTUCU

Mtb ve yol bisikleti için 0,5 lt.matara tutucu için çok alternatif var. Bütçeniz dahilinde ağırlığını göz önüne alarak çokça seçeneği olan bir markadan fazla düşünmeden bir model seçip alabilirsiniz.

Şehir bisikletine geçmem ile birlikte Topeak marka, 1,5 lt. pet şişeleri tutabilen bir model tercih ettim. Topeak, bisiklet sektöründe orta kalitede ve çok ürün seçeneği/çözümü olan bir dünya markası. Bu modelin kaçınılmaz sorunu ise ped şişeyi ağız kısmından tutan lastiğin kopması. Ayrıca ayarı sayesinde her ebattaki 0,5 lt. matara ya da pet şişeyi tutabilen, görece ağır, yine Topeak marka ikinci bir matara kafesi daha kullanıyorum.

ZİL

Zil de mutlak aksesuarım arasında. En önemli husus, sesi ve kalitesi. Şimdikilerin sesi çocukluğumdaki ziller gibi çıkmıyor. Deneyerek almanızı tavsiye ederim.