ANA (Yatay) MENÜ

Bisiklet > Malzeme Tecrübelerim > Giyim

Bisiklet Giyimi Seçimi


Burada, aktif olarak bisiklet kullanmaya başladığım 2004 yılından beri kullandığım giyim malzemeleri ile edindiğim tecrübelerimi paylaşacağım. Bisikletlerimiz ile trafikten tamamen sıyrılmamız mümkün olmadığından üzerimizde dikkat çekici renkte herhangi bir giyim malzemesi olması hayati önem arz etmektedir.

AYAKKABI

Bisiklet ayakkabılarının temel özelliği, gücü iletmede kayıp olmaması için ayakkabı tabanlarının sert olmasıdır. Bisiklet ayakkabısı konusunda tecrübeli olduğumu söyleyemem. Mtb kullanırken özellikle yokuşlarda ilerlemeye çok etkisi olan spd (kilitli) pedal (spd, ilk Shimano firmasına özel iken zamanla genel hale gelmiştir.) ve Mavic marka bir spd ayakkabı kullanmıştım .Günlük ayakkabılara oranla oldukça rahatsızdı. Sonrasında zorlama kaynaklı diz problemlerim neticesinde spd ayakkabı ve pedaldan vazgeçtim. Halen spor vb. bir ayakkabı ile bisiklet kullanıyorum.

ELDİVEN (Yazlık/kısa parmak)

Düşme anında ilk refleksiniz sonucu avuç içlerinizi koruyacak olan eldivenler aynı zamanda ellerinizdeki gidon baskısını azaltmaya yarar. Havalı durduğu da söylenebilir. Kısa parmak eldivenlerden yıllarca kullandım. Memnuniyetle kullandığım ilk eldivenim Exustar marka ve avuç içi jelli bir modeldi. Giyip çıkarması, sürekli temizliği bana göre sorun olduğu için artık eldiven kullanmıyorum.

FORMA/TİŞÖRT (Yazlık)

Şehir bisikletçisi olarak tura çıkacağım zamanlarda profesyonel algısı uyandırması sebebiyle formalarımı pek giymiyor, daha ziyade tişört tercih ediyorum. Ancak bisiklet formalarının bel seviyesindeki arka cepleri çok kullanışlı. Önemli olan kolay kuruması için kıyafetinizin pamuklu olmaması ve trafikte dikkat çekici renklerde olması. Fosforlu yeleğimi ise göbeğimi sakladığı 😊 ve yıkaması kolay olması sebebiyle genelde kullanırım.


SOĞUK HAVADA GİYİM

Soğuk havalarda bisiklete binerken tek kat kalın bir giysi yerine katlar halinde nispeten ince mevsimlik kıyafetler kullanmanızı, sürüş temponuzu göz önüne alarak soğuğu hissedeceğiniz ancak üşümeyeceğiniz seviyede dengeli giyinmenizi öneririm. Aşırı giyim, terleyip yine hasta olmanıza sebebiyet verebilir. Diz, ayak, el ve yüz, soğuğu öncelikli hissedeceğiniz bölgeleriniz.

Termal Dizlik

Kışın gece sürüşlerini bıraktığım ve şehir dışına pek çıkmadığım için Scott marka termal dizliklerimi uzun zamandır kullanmıyorum. Bu tür ürünler hareket sebebiyle bazen dizden sıyrılabiliyor.

Kışlık Eldiven

Parmak hareketlerini kısıtlamaları sebebiyle denemeden almamanızı öneririm. Soğuğa karşı koruması çok iyi, su geçirmez olup hareket kabiliyetini kısıtlamayan eldivene şimdiye kadar rastlamadım. Kışın ancak sıfır dereceye kadar koruma sağlayan, hareket kısıtı getirmeyen Mountain Hardwear marka eldiven kullanıyorum. Artık birçok eldiven üreticisi, dokunmatik telefon ekranları ile uyumlu eldiven üretiyor.

 
Rüzgarlık

Kışın tek başına yetersiz kalmasına rağmen diğer mevsimlerde sabah/akşam serinlerinde ya da rüzgarlı havalarda vazgeçmediğim, fosforlu renkteki, kapüşonlu, ince, hafif ancak son derece faydalı rüzgarlığım Adidas marka. Bisikletli olma niyetindeyseniz mutlaka bir rüzgarlık edinmenizi öneririm.


GÖZLÜK

Gözlük, giyim kategorisinde olmasına rağmen gözlerinizi rüzgar, küçük sinek/böcek vs. ye karşı sürekli koruyan hiç eksik etmediğim aktif güvenlik aracıdır. En can sıkıcı sorunu ise serin ya da soğuk havalarda oluşan buğu problemi. Uzun sürüşlerde ise aydınlık seviyesinin değişimi gözlük cam rengi açısından sorun olabiliyor. Havalandırma delikleri, değiştirilebilir cam vs. çeşitli çözümleri olan birkaç gözlük kullandım ancak hiçbirinden tam olarak memnun kalmadım.
Şehir içinde uzun süredir bir iş güvenliği gözlüğü olan ve şiddetle tavsiye edeceğim Uvex Pheos’u kullanıyorum. İlk yıllarda buğu önleme özelliği çok başarılı idi. Şehir dışına çıkacağım zaman ise sözde buğu önleme özellikli, fotokromik (ışık seviyesine göre cam rengini değiştiren) camlı, buğu önleme konusunda verdiğim parayı hiç hak etmeyen Uvex 710 vm gözlüğü kullanıyorum.

KASK

Bugüne kadar 2 kaskım oldu. İlk kaskım Giro Indicator, kazara devrilen bisikletimin altında kalıp kısmen kırılınca halen kullanmakta olduğum Bell Sequence’i  aldım. Kırılan Giro kaskımın başı saran ve ayarlanabilir iç mekanizması daha kaliteli idi.
Kask seçerken kaliteli ve havalandırması iyi olmasının haricinde sıcaktan bir nebze az etkilenmek için açık renk -mümkünse beyaz- olması ve güneş siperliğinin mevcudiyetine dikkat etmenizi öneririm. Ayrıca kayışlarının rengi siyah değilse temizliğine fazladan özen göstermeniz gerekeceğini de unutmayın.

TAYT

Birçok bisiklet kullanıcısı için bisiklet selesinde uzun süre oturmak ağrı ya da rahatsızlık hissi ile sonuçlanır. Şahsen bu konuda -belki de kullandığım seleler sayesinde- söz etmeye değer sorun yaşamadım. Çözüm yollarının başında, profesyonellerin de kullandığı pedli (dolgulu) taytlar vardır. Birkaç farklı pedli tayt denedim ancak pedi rahatsız etti. Şehir dışına çıkacağım zaman iç çamaşırı olarak, pedsiz ancak kaliteli bir tayt kullanıyorum. Pedli olmasa da mutlaka kaliteli bir tayt kullanmanızı öneririm.

YAĞMURLUK

Halen kullanmakta olduğum pançomu alana kadar yağmurlu havalarda pek bisiklet kullanmıyordum. Mecbur kaldığım durumlarda ise yağmurluğum su geçirmiyor ancak bisiklet üzerindeki eforumdan dolayı içten terleme yapıyordu. Terleme yapmayan yağmurluklarda vardır. Ancak fiyatları epey tuzlu olsa gerek.
Sonunda Vaude Valdipino pançomu aldım ve yağmurdan çekinmeden bisiklet kullanıyorum. Kesinlikle su geçirmiyor, altı açık olduğundan iç terleme olabilecek en az seviyede kalıyor. Ön cebi ve fosforlu rengine ilaveten reflektif şeritleri son derece faydalı. Tek kusuru olan, ilerlerken önden gelen rüzgar sebebiyle eteklerinin havalanmasını, ön alt ucuna bir cırt diktirip kullanırken bisikletin ön kısmına geçirip tutturmak suretiyle giderdim.