ANA (Yatay) MENÜ

Bisiklet > Hollanda'nın Süreci



Hollanda Nasıl Bisiklet Ülkesi Oldu?


Bisiklet denilince birçok kişinin aklına Hollanda gelir. İşte Hollanda’nın bisiklet ülkesi haline gelme süreci:

1) Halk zenginleşince araba sayısı arttı.
Hollanda halkı, ikinci Dünya Savaşı sonrasında 1945 yılından itibaren zenginleşmeye başlayınca otomobil kullanımı da artmaya başladı.
Fotoğraf:jlgrealestate.com








2) 1950'lerin sonlarında arabalar için park yeri kalmadı.
Kentlerdeki araç sayısı gerek trafik gerekse park yeri anlamında büyük sorun haline gelmeye başlayınca yeşil alanlar otoparka dönüştürülmeye başlandı.

Fotoğraf: bicycledutch.wordpress.com

3) Trafik kazalarında binlerce insan öldü.
1950 yılında trafik kazalarında 1000'e yakın kişi hayatını kaybetti. 1971 yılında ise bu sayı 3300 kişiye yükseldi.

Fotoğraf: deanjeliersstraat57inamsterdam.blogspot.com

4) Arabalar sebebiyle çocuk ölümleri de arttı.
1973 yılında sokaklarda oynayanların da arasında olduğu 500 çocuk hayatını kaybetti. Halktan tepkiler yükselmeye başladı ve Stop de Kindermood (Çocuk Ölümlerini Durdurun) eylemleri ile halk sokağa döküldü.

Fotoğraf:guardian.com                                                                                             Fotoğraf: Icc.org.uk

5) Petrol kriziyle bisiklete dönüş başladı.
1973'de petrol krizine giren, 3 milyon araca sahip Hollanda’da halk, benzin bulamaz hale geldi.
6) Pazar günü motorlu araç yasağı
Petrol ambargosu sonucunda hükümet, araç kullanımını azaltmak amacıyla Kasım 1973’ten Ocak 1974’e kadar pazar günleri motorlu araç trafiğini yasaklayınca halk pazar günleri bisiklet kullanmaya başladı.

7) Bisiklet yolları yapılmaya başlandı.
Halkın talebiyle yerel yönetimlerden Lahey ve Tilburg, bisiklet yolları ilk yapan belediyeler oldu. Bisiklet yolları, bisiklet kullanımı teşvik ederek bisiklet kullanımının yaygınlaşmasını sağladı.














Hollanda, 2011 yılında bir ilke imza atarak dünyadaki ilk asma köprülü bisiklet kavşağı Hovenring bisiklet kavşağını yaptı. Amaç kavşakta bisikletlileri korumaktı.


Fotoğraf: hovenring.com
Hollanda'da 2019 yılı itibariyle 35000 km.bisiklet yolu var. Amsterdam, Utrecht, Gröningen ve Zwolle şehirleri bisikleti kullanımının en yoğun olduğu yerleşimler.

Hollanda'nın Utrecht kenti ise 12500 bisiklet kapasiteli dünyanın en büyük bisiklet parkına sahip.

Avrupa'da bisiklet kullanımı konusunda Hollanda'yı Danimarka ve Almanya izlemektedir.


Kaynak : Gaia Dergi